Assalamualaikum u ols, da singgah, sudila follow ye, i will follow u back..lau yang xsuka tu xpayah la nk ckp bukan2 kt cni, boleh je terus tekan butang pangkah tu,mekaceh ^_^

my cayunks!! =)

:: sifat Al Haadi & Google maps ::

:: Assalamualaikum ::




rahsia cik bery hari ni pasal



"Dayad, tau tak tabung haji kt mana?"
"tak tau la aten, xsure. Cube tgok google map, aten kn ad broadband."

ok, cik bery pom on lappy, pegi kt mr.google n search for tabung haji area jb.

"Dayad, ada bnyak ni. kt pulai, larkin, jb pom ad. jalan dewata, jalan ayer molek. Yang mane satu? "

"xtau la aten."
"camner nih, da tengok daa google map ni. Dah dpt tgok peta tapi still xdapat nk bayangkan lah"

Google maps


Tau x google maps tu mende ape?? meh nk bgtau. Google maps ni merupakan satu application service yg disediakan oleh cik google, nma pom google map en. Google map nih mnunjukkn jalan atau kedudukn sesuatu tempat, perancangan perjalanan seluruh dunia. Masukkan je tempat mana yg nk korang jelajah, nnti kua lah..and ad jgak..

Google Earth


Google earth ni merupakan satu perisian komputer yg menunjukkan gambaran seluruh muka bumi daripada pandangan satelit secara 3D. Kita leh melihat kedudukan mana-mana tempat yg kita nk tengok secara wide view atau 'turun' melihat tempat yg ingin diterokai dgn lbeh dekat dgn hanya menggerakkan cursor.

"Alaa, leceh laa tgok mende nih..cmner ni Dayad?"
"tak tau. kita carik je laa."
"em...carik je ek, Aten ase mcm tau, tapi, xsure sgt."

emm, pastinya...just melihat peta sahaja tidak akan membawa ke tempat yg dituju selagi perjalanan tidak dimulakan.
Allhamdulillah..perjalanan dimulakan dan cik bery,dayad,ena and sharil yg ekot serta selamat sampai ke tempat yg dituju tanpa menghadapi banyak masalah.
Thanks kwn2!.

"Learn from your experience"

daripada apa yg dah cik bery alami sendiri, tibe2 terlintas kt kepala nih mcm mana plak setiap manusia memulakan kehidupan kt dunia nih tanpa ada 'peta panduan'. Banyak perkara dlm dunia ni seakan kita tahu mungkin sebab kebiasaan tapi apabila sampai masa untuk betul2 bertindak, rupa2nya xbanyak yg kita ketahui.
Adakah "Google maps" ataupun "Google earth" yg perlu kita rujuk supaya ada panduan yg jelas untuk decide perjalanan hidup kita ni supaya tak sesat dlm kehidupan yg sering mengelirukan??.
Cuba kita tengok haiwan2 dalam dunia nih. Haiwan2 nih bergerak secara kumpulan dari kutub utara ke selatan tanpa pernah sesat atau silap. Diorang guna "Google maps" jugak ke??..
Jelas hanya Allah yang mampu memberikan mereka 'Peta Panduan'.
Itulah sifat Allah Al Haadi (Yang Maha Memberi Petunjuk) kepada semua makhluk.
Itu kepada haiwan, kepada kita, manusia macam mana pulak?? Allah telah membekalkan 'peta' dan petunjuk kepada semua makhluk ciptaan Nya dengan cara-Nya yg tersendiri. Dia juga menyediakan kita peta kehidupan yg cukup jelas kerana manusia telah ditentukan untuk menggalas amanah sebagai khalifah di muka bumi ini. Kitab Al-Quran sebagai panduan peta kehidupan dan Rasulullah sebagai contoh teladan.
Kita macam dah biasa dengan Al-Quran, dari kecik lagi parents da hntar pegi mengaji, mungkin dah ramai yg khatam Al-Quran, ramai yg merasa 'biasa' dengan kandungan Al-Quran, merasakan dirinya tahu pentafsiranya setelah belajar dan mengkaji. Tapi, macam penggunaan cik bery denagn Google maps td, cik bery dah tengok 'jalan-jalan' yg perlu dilalui secara visual..tapi, still xdapat kepastian selagi xbetul2 buat tindakan dgn memulakan perjalanan..semestinya tidak semudah itu. Kemudian, cik bery terfikir, seramai mana yg akan dapat panduan tu, siapa pulak yg akan betul2 mendapat panduan dan petunjuk yg benar??.
Kadang-kadang..Akal sudah tidak mampu mencari..

"Ya Allah...berikan kami petunjuk sebagaimana Engkau memberi petunjuk kepada orang-orang yang telah mendapat petunjuk.."
- (makna sebahagian daripada doa Qunut)-

hurmm..Peta kehidupan sesungguhnya sudah mencukupi. Terpulang lah pada diri kita sendiri utk bertindak dengan panduan yg telah Dia Al Haadi sediakan utk kita...


P/S: peringatan buat diri cik bery sendiri dan kwn2 yg disayangi..



cik beRy caYunK koRang keTat-keTat !! suke?? like laa, ^_^

0 juta ckp cik bery tomey!:

Post a Comment

cakap je, jgn maloow2, hehe ^_^