Assalamualaikum u ols, da singgah, sudila follow ye, i will follow u back..lau yang xsuka tu xpayah la nk ckp bukan2 kt cni, boleh je terus tekan butang pangkah tu,mekaceh ^_^

my cayunks!! =)

:Selamat hari raya aidiladha bersama gadis bery dan pilihan hati:

'
Assalamualaikum kwn2

nampak x banner kt atas tuh??
nk tau, click jep,hehe..
cik bery nk ucapkan



seronok nye da ad kt umah!!
nk balek jgak!!


ok, saba aten, saba..
esop da boleh balek
yeayyy!!


umi, abah..
tggu ye aten balek ea..
jgn lupew jempot kt stesen train taw,huhu


sempena hari raya aidiladha yg amat mulia ni, apa kata kita cube engat2 balek kisah di sebalik hari raya nih..
korang engat x?
ataupom ada yg xtau?
xapa2..
xtau xapa..
jom, mle dari hari nih, kita amek tau k hal2 mcm nih..

mengikut sejarah islam, hari raya aidiladha ni berkait rapat dengan kisah nabi Ibrahim di mana pada suatu hari, nabi Ibrahim telah bermimpi yg mana di dalam mimpinya itu Allah menyuruh nabi Ibrahim menyembelih anaknya yg bernama Ismail. Maka, mimipi nabi Ibrahim tadi diberitahu kepada isteri dan anaknya.. taw x, anaknya,Ismail merupakan seorang anak yg taat, dia berkata kepada ayahnya. "Ayahku, sekiranya ini merupakan wahyu dari Allah S.W.T, aku sedia merelakan diriku untuk disembelih.". Subhanallah..

Kemudian, nabi Ibrahim pun melaksanakan perintah Allah kepadanya. Baginda pun mengucap kalimah atas nama Allah dan menyembelih anaknya. Maka terperciklah darah mengenai badan nabi Ibrahim. Nabi Ibrahim sungguh menggeletar lalu membuka matanya. Alangkah terkejutnya baginda apabila melihat seekor kibas di hadapannya dan bukanlah anaknya, Ismail.
Dengan memuji kebesaran Allah S.W.T, mereka pun berpelukan sambil bersyukur kepada Allah kerana memberi kekuatan sehingga dapat melaksanakan amanat dari Allah S.W.T.

ok, itula kisah nya serba sedikit yg boleh cik bery kongsi bersama. Dalam kita memeriahkan sambutan hari raya aidiladha, jangan pulak kita lupa pada kisah pengorbanan nabi Ibrahim dalam menunaikan perintah Allah dan kesabaran anaknya nabi Ismail dalam memenuhi perintah Allah S.W.T. ok..

semoga sumer ceria2 n happy selau ok









cik beRy caYunK koRang keTat-keTat !! suke?? like laa, ^_^

5 juta ckp cik bery tomey!:

al_hakim said...

nice sgt sebab share pasal kisah ni..tq sebab sudi join jugak..selamat hari raya =)

Faten Bery said...

@al_hakim selamat hari raya jugak =)

Fahz said...

suka baca kisah2 nabi.thanks faten share entry nie.salam aidil adha :)

dhiera said...

salam aidiladha dear. salam perkenalan jugak!

Faten Bery said...

@dhiera salam aidiladha semua..thanks sudi komen n terjah cni :)

Post a Comment

cakap je, jgn maloow2, hehe ^_^